Skriv til mig

Stille TAK

Stille TAK

  1. Sid godt med ret ryg, stol, gyngestol, lotusstilling.
  2. Koncentrer dig om at se på filmen ovenfor i stilhed.
  3. Afspil måske stille, beroligende musik, som du kan lide.
  4. Træk vejret ned under navlen, ind-og udånding lige lange.
  5. Når dyb vejrtrækning fungerer: Hvad du er taknemmelig for?
  6. Avanceret: søg at ”ånde taknemmelighed ind” m. vejrtrækningen.
  7. Følelser kan iflg. forskere udløse op til 40.000 styrende hormoner i os.
  8. Vore negative følelser stresser os, nedbryder. Positive opbygger os indefra.
  9. Taknemmelighed er, ifølge forskere, den følelse, der afbalancerer os allerbedst.
  10. Slut efter 10 – 15 minutter: Lyt dybt til: ”Skrøbelige hjerte”, af Thomas Kjellerup?

Plejehjem

Plejehjem

Plejehjem: Er du ældre funktionshæmmet borger, måske beboer på plejehjem, er dit behov ofte bevægelse, berøring og kontakt, fremfor ensom ro, og der mangler terapeuter til at guide dig. Som erstatning for pauseøvelsen ovenfor, foreslår jeg derfor en simpel livs- og kærligheds skabende aktivitet, som alle motiverede hjælpere, også børnebørn, kan sætte i gang. Mange gange dagligt, når det passer ind. Med alle mulige antal deltagere og sjove variationer, f.eks. frokostbordet, rundkreds:

Afspil stille, smuk og egnet hjertemusik med gangrytme. Sæt gerne musikken på gentag:
”Når rugen skal ind” fra CDen ”Høstfest”, af Thomas Kjellerup vil ofte egne sig.

Rundkreds: Giv – på den mest kærlige måde – krammehjerter til andre, med dejlige kram. Modtag på samme måde krammehjerter fra andre. Husk: TAK, hver gang. 

Grundlæggende ide: Konceptet ”Spark of Life” (livsgnist). Udviklet af den danske ergoterapeut Jane Verity i Australien. Brugbart for stort set: os alle. dementiacareinternational.com/history-spark-life-philosophy/

TAK